Nieuwe Programmeur Joop Aerdts: “Jedere Venlonaar minstens één keer per jaar naar Domani”

Joop Aerdts an der Stadtmauer. Foto Venlo Vanbinnen

Venlo (VenloVanbinnen) / 27. August 2021 Seit Januar dieses Jahres ist Joop Aerdts der neue Programmgestalter des Kulturhauses Domani. Er will die Freiheit, die ihm bei der Programmierung gegeben ist, optimal nutzen, um eine möglichst breite Zielgruppe anzusprechen. “Die alte Stadtmauer auf der Rückseite ist ein wunderschönes Stück Venlo und könnte eine besondere Kulisse für eine Vielzahl von Veranstaltungen sein.

Er hat in der Tat in einer schwierigen Zeit begonnen, bestätigt Joop Aerdts (25). Schließlich ist das Programmieren in einer Zeit, in der es wegen der Korona kaum etwas zu programmieren gibt, eine sehr seltsame Situation. Er hatte jedoch Zeit, sich richtig vorzubereiten. Außerdem ist er als Journalist bei L1 tätig. “Das stimmt, ich arbeite dort 3 bis 4 Tage pro Woche. Besonders in der Hochwasserzeit arbeite ich viele Überstunden, so dass Stillsitzen keine Option war und ist.

Also ein Journalist mit einer großen Affinität zum Theater. Worum geht es genau? Aerdts lacht: “Ich bin ein Theatermensch. Ich habe unter anderem an der Revue und dem Volkstheater Frans Boermans teilgenommen. So entschied er sich irgendwann für eine Theaterausbildung in Eindhoven. “Es stellte sich heraus, dass ich nicht das Zeug dazu hatte, in dieser Welt wirklich erfolgreich zu sein. Dann muss man einfach realistisch sein und andere Entscheidungen treffen. Auch der Journalismus reizte mich, und so wechselte ich zum Studiengang Journalismus an der Fachhochschule in Utrecht.”

Er absolvierte ein Praktikum u.a. bei BNN-VARA, mit der Idee, dass ein zweites Praktikum näher an der Heimat sein sollte. “Denn ich hatte die Absicht, in den Süden zurückzukehren. So wurde es L1.” Er arbeitete dort bereits, als er von Shanou Basten-Janssen, der früheren Programmiererin von Domani, angesprochen wurde, um ihre Nachfolge anzutreten. “Aufgrund meines Hintergrunds, meines Netzwerks und meines natürlichen Gefühls für die Kultur- und Theaterwelt”.

Es folgte ein Treffen mit Geert Göbbels und Marcel Tabbers von der Domani-Stiftung. Während dieses Gesprächs wurde Aerdts Hintergrund offengelegt und ihm wurde gesagt, was von ihm erwartet wird und welche Möglichkeiten er hat. Kurz gesagt, erklärt Aerdts, wird er den von seinem Vorgänger eingeschlagenen Weg fortsetzen, aber auch neue Möglichkeiten erkunden. “Ich habe viele Freiheiten. Wir wollen eine möglichst breite Zielgruppe ansprechen; jeder Venloer sollte mindestens einmal im Jahr bei einer Aufführung oder etwas Ähnlichem in Domani gewesen sein. Im Übrigen muss ich nicht die gesamte Tagesordnung selbst ausfüllen. Bestimmte Konzerte werden von Verbänden wie Chören oder Blaskapellen vorgeschlagen.

Auf die Frage, ob er schon einen Vorgeschmack auf das Kommende geben kann, nickt Aerdts bereitwillig mit Ja. “Zum Beispiel wird es ein Theaterstück geben, das auf dem Buch ‘Naar de overkant van de nacht’ von Jan van Mersbergen basiert – eine Adaption von Frans Pollux. Der Venloer Komponist und Pianist Willen Suilen wird im Oktober mit einem Jazz-Quintett auftreten, für die Kinder gibt es eine Aufführung von ‘Peter und der Wolf’ und im Winter wird es ein Indoor-Festival für Singer-Songwriter geben, bei dem Kwante Hippe und die Drekskaters auftreten werden”. Außerdem will Aerdts untersuchen, ob es möglich ist, etwas an der alten Stadtmauer auf der Rückseite von Domani zu tun. “Ein inspirierender und cooler Ort – das einzige Stück authentischer Stadtmauer in Venlo. Eine wunderbare Kulisse für ein Theaterstück, einen historischen Vortrag, eine Tanzaufführung oder ein intimes klassisches Konzert zum Beispiel.

Hat er keine Angst, dass er in der gleichen Liga landet wie beispielsweise De Maaspoort und Poppodium Grenswerk? Aerdts schüttelt den Kopf; er stellt fest, dass er bereits gute Kontakte zu diesen Parteien hat oder haben wird, und dass sie prüfen werden, wie sie sich gegenseitig ergänzen können. “Ich knüpfe derzeit Kontakte zu allen möglichen anderen Parteien. Um zu hören, welche Ideen sie haben. Ich möchte mich so breit wie möglich orientieren. Der Künstler Eric Toebosch schlug zum Beispiel vor, dass Domani ein Ort sein sollte, an dem sich junge Künstler präsentieren können – darüber würde ich gerne mit ihm sprechen. Ich werde natürlich an das Kulturzentrum herantreten, und es gibt verschiedene andere Parteien, die auf die gleiche Weise vorgehen. Ziel ist es, ein sehr abwechslungsreiches und zugängliches Programm zusammenzustellen.

Ein Programm in einer kommenden Saison voller Unsicherheiten. Aerdts ist sich dessen wohl bewusst. Wie die Situation in, sagen wir, drei Monaten aussehen wird, ist mehr als nur eine Vermutung. Er sieht Domanis vielseitigen Charakter als Vorteil an. “Man merkt, dass die Leute immer noch eine gewisse Scheu haben, ein Theater zu besuchen. Außerdem wissen wir derzeit nicht, wie und wie viele Personen wir einlassen können. Im Sitzen passen etwa 150 Besucher hinein, im Stehen zwischen 400 und 600. Zum Glück bietet Domani alle möglichen Möglichkeiten, und das Programm ist auch so gestaltet, dass wir es anpassen können. Aber nein, wir können im Moment nicht zu weit in die Zukunft schauen. Es wird also eine sehr aufregende erste Kultursaison für mich.”

Venlo (VenloVanbinnen) Sinds januari van dit jaar is Joop Aerdts de nieuwe programmeur van cultuurpodium Domani. Hij wil de vrijheid die hij bij het programmeren krijgt optimaal benutten om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken. “De oude stadsmuur aan de achterkant is een prachtig stukje Venlo en zou een bijzonder decor voor uiteenlopende acts kunnen zijn.”

Hij is inderdaad in een lastige periode begonnen, bevestigt Joop Aerdts (25). Want programmeren in een tijd dat er als gevolg van corona nauwelijks iets te programmeren valt, is een heel vreemde situatie. Hij had echter wel de tijd zich goed op zijn werkzaamheden voor te bereiden. Bovendien is er zijn werk als journalist bij L1. “Klopt, daar werk ik 3 à 4 dagen in de week. Met zeker in de periode van het hoogwater heel wat extra uurtjes meer, dus stilzitten was en is er niet bij.”

Een journalist dus die veel affiniteit heeft met theater. Hoe zit die vork precies in de steel? Aerdts lacht: “Ik ben een theatermens. Heb onder meer meegedaan met de revue en het Volkstheater Frans Boermans.” Dus besloot hij op enig moment voor de theateropleiding in Eindhoven te kiezen. “Daar bleek dat ik het niet voldoende in me had om in die wereld echt te slagen. Dan moet je gewoon realistisch zijn en andere keuzes maken. De journalistiek trok ook, dus ben ik overgestapt naar de hbo-opleiding Journalistiek in Utrecht.”

Hij volgde onder meer een stage bij BNN-VARA, met in het achterhoofd dat een tweede stageplek wat dichter bij huis moest liggen. “Omdat ik de intentie had om weer terug te komen naar het zuiden. Het werd dus L1.” Hij was daar goed en wel aan het werk toen hij door de vorige programmeur van Domani, Shanou Basten-Janssen, werd benaderd om haar op te volgen. “Vanwege mijn achtergrond, netwerk en de feeling die ik uiteraard met de cultuur- en theaterwereld heb.”

Er volgde een gesprek met Geert Göbbels en Marcel Tabbers van Stichting Domani. Daarin kwam de achtergrond van Aerdts aan het licht en kreeg hij te horen wat van hem werd verwacht en wat de mogelijkheden waren. Kort samengevat, legt Aerdts uit, gaat hij verder op de weg die zijn voorgangster is ingeslagen, maar gaat hij tevens nieuwe mogelijkheden bekijken. “Ik heb heel wat vrijheid. We willen een zo breed mogelijke doelgroep aanspreken; iedere Venlonaar moet minstens één keer per jaar bij een voorstelling of iets dergelijks in Domani zijn geweest. Overigens hoef ik niet de hele agenda zelf te vullen. Bepaalde concerten worden aangedragen door verenigingen zoals koren of een fanfare.”

Op de vraag of hij al een tipje van de sluier kan lichten voor wat komend seizoen betreft knikt Aerdts bereidwillig ja. “Er komt bijvoorbeeld een theaterstuk van het boek ‘Naar de overkant van de nacht’ van Jan van Mersbergen – een bewerking van Frans Pollux. De Venlose componist en pianist Willen Suilen doet een optreden met een jazzkwintet in oktober, voor de kinderen is er een opvoering van ‘Peter en de wolf’ en in de winter is er een binnenfestival voor singer-songwriters en treden Kwante Hippe en de Drekskaters op.” Verder wil Aerdts onderzoeken of het mogelijk is om iets bij de oude stadsmuur aan de achterzijde van Domani te doen. “Een inspirerende en gave plek – het enige stukje authentieke stadsmuur in Venlo. Een prachtige omgeving voor bijvoorbeeld een toneelspel, historische lezing, dansvoorstelling of intiem klassiek concert.”

Is hij niet bang dat hij in het vaarwater komt te zitten van bijvoorbeeld De Maaspoort en Poppodium Grenswerk? Aerdts schudt zijn hoofd; merkt op dat hij met die partijen al goede contacten heeft of gaat leggen en dat ze juist gaan bekijken hoe ze elkaar kunnen aanvullen. “Zo ben ik momenteel met allerlei andere partijen eveneens contacten aan het leggen. Om te horen wat voor ideeën ze hebben. Ik wil me zo breed mogelijk oriënteren. Zo opperde kunstenaar Eric Toebosch om Domani een plek te laten zijn waar jonge kunstenaars zich kunnen laten zien – daarover ga ik graag met hem in gesprek. Ik ga natuurlijk het Kunstencentrum benaderen en zo zijn er nog diverse andere partijen. Met als doel een heel gevarieerd en laagdrempelig programma samen te stellen.”

Een programma in een aankomend seizoen vol onzekerheid. Dat beseft Aerdts terdege. Hoe de situatie over pakweg drie maanden zal zijn is meer dan koffiedik kijken. Het veelzijdige karakter van Domani noemt hij een voordeel. “Je merkt dat de mensen nog wat terughoudend zijn wat het bezoeken van een theater betreft. Daarnaast weten we momenteel niet hoe en hoeveel mensen we binnen mogen laten. Zittend kunnen er zo’n 150 bezoekers in, staand tussen de 400 en 600. Domani biedt gelukkig allerlei mogelijkheden en het programma is ook zodanig dat we het kunnen aanpassen. Maar nee, al te ver vooruit kijken kunnen we momenteel niet. Dus het zal een heel spannend eerste cultuurseizoen voor me worden.”