Missiemuseum slaat nieuwe wegen in: “bescheidenheid afgeworpen”

Steyl (Venlo Vanbinnen) / 13. September 2021 Das Missionsmuseum in Steyl hat seit Anfang September ein neues Konzept. Neben der bestehenden Sammlung wird nun auch die Geschichte der Steyler Entdecker erzählt. Dies geschieht mit modernen Mitteln wie QR-Codes und Informationsbildschirmen.
Die Sammlung ist und bleibt so, wie sie seit 1934 war. Aber die Geschichte hinter dieser Kollektion wird jetzt viel nachdrücklicher und umfassender erzählt, erklärt Marketingleiterin Julia Siahaija. „Die Sammlung ist etwas ganz Besonderes, ebenso wie die Geschichten dahinter. Das macht das Missionsmuseum zu einem Juwel unter den ethnografischen Museen in den Niederlanden. Das wollen wir viel besser bekannt machen. Wir haben also unsere Bescheidenheit abgelegt.“
Sie war das Ergebnis der antireligiösen Politik in Deutschland unter Reichskanzler Bismarck, dem so genannten „Kulturkampf“. Er gründete drei Kongregationen, darunter die Gemeinschaft des Göttlichen Wortes (Societas Verbi Divini, SVD), besser bekannt unter dem Namen Missionare von Steyl. Von dieser Gemeinde aus reisten Missionare nach China, Brasilien und in andere ferne Länder. Die Artefakte, die sie dort entdeckten, gelangten nach Steyl und bildeten die Sammlung des Missionsmuseums, das die Menschen über diese fernen Länder und andere Kulturen informieren sollte.
Diese Sammlung wuchs und wurde 1931 in dem Gebäude untergebracht, das noch heute das Missionsmuseum ist. Der berühmteste Artikel ist der ausgestopfte Bär. Die Sammlung ist immer noch so, wie sie damals war. Doch während der Bär lange Zeit das Aushängeschild des Museums war, sind es jetzt die Geschichten. Siahaija: „Wir haben die jüngste Zeit, in der die Museen schließen mussten, genutzt, um ein völlig neues Museumskonzept zu realisieren. Ein Konzept, bei dem die Geschichte der Sammlung und der Missionare mit Hilfe von Touchscreens und QR-Codes erzählt wird, sagt sie. „Wer früher das Museum betrat, war von den vielen Objekten in den Vitrinen überwältigt. Dann wird zwar gesagt, was es ist, aber nicht, woher es kommt oder wozu ein Gegenstand dient – also die ganze Geschichte.“
Das hat sich nun geändert. Dank der QR-Codes erhalten die Besucher viel umfassendere Informationen über die Objekte und sie regen die Fantasie stärker an. Und über zwei Touchscreens können die Besucher auf einem Globus die Orte besuchen, an denen die Missionare tätig waren. „Wir haben auch unsere Website erneuert, die nun sehr zugänglich und auf die Bedürfnisse des modernen Besuchers zugeschnitten ist. Und wir nutzen jetzt die sozialen Medien, wobei insbesondere Instagram ein wichtiges Marketinginstrument für uns ist.“
Im Missionsmuseum hat man kürzlich untersucht, was die Museumsbesucher von heute erwarten. Auch der Jugend wurde volle Aufmerksamkeit geschenkt. „Wir haben einige Fachleute aus dem Bereich der Jugendbildung hinzugezogen. Junge Menschen brauchen ihren eigenen interaktiven Ansatz. Zum Beispiel, indem man sie ermutigt, eine Lupe mitzunehmen, um Objekte zu untersuchen. Und das Programm unseres Museums vielfältig und interessant zu gestalten, sowohl für junge Menschen als auch für andere Besucher“.
Siahaija hofft, dass die Schulen in naher Zukunft dem Missionsmuseum Bericht erstatten können. Es gibt noch einige andere Ideen. „Einige können wir langfristig durchführen, bei anderen ist es schwierig, weil wir eine kleine Organisation haben – Freiwillige sind also sehr willkommen. Mit der aktuellen Neukonzeption des Museums haben wir jedoch einen großen Schritt nach vorn gemacht und sind der Meinung, dass wir dem modernen Besucher ein ganz besonderes Erlebnis bieten können. Von jetzt an werden wir das deutlicher machen“, schließt sie mit einem Lächeln.
Steyl (Venlo Vanbinnen) Het Missiemuseum in Steyl heeft sinds begin september een nieuw concept. Naast de bestaande collectie wordt nu ook het verhaal verteld van de Steyler ontdekkingsreizigers. Dat gebeurt met behulp van moderne middelen als QR-codes en informatieschermen.
De collectie is en blijft zoals ze was, al sinds 1934. Maar het verhaal achter die collectie wordt nu veel nadrukkelijker en uitgebreider verteld, legt marketingmanager Julia Siahaija uit. “De collectie is heel bijzonder, de verhalen erachter eveneens. Dat maakt het Missiemuseum tot een parel onder de volkenkundige musea in Nederland. Dat willen we veel beter bekend maken. Dus hebben we onze bescheidenheid afgeworpen.”
Het was de Duitse priester Arnold Janssen die de eerste aanzet voor het Missiemuseum gaf. Hij vestigde zich in 1875 in Steyl als gevolg van de antireligieuze politiek in het Duitsland onder rijkskanselier Bismarck, de zogenaamde ‘Kulturkampf’. Hij stichtte er drie congregaties waaronder de Gemeenschap van het Goddelijk Woord (Societas Verbi Divini, SVD), beter bekend als de Missionarissen van Steyl. Vanuit die congregatie trokken missionarissen naar China, Brazilië en andere verre landen. De artefacten die ze daar ontdekten kwamen in Steyl terecht en gingen de collectie van het Missiemuseum vormen, bedoeld om mensen te informeren over die verre landen en andere culturen.
Die collectie groeide en kwam in 1931 terecht in een wat nog altijd het onderkomen van het Missiemuseum is. Met als bekendste item de opgezette beer. De collectie is nog altijd zoals ze toen was. Maar waar de beer lange tijd het boegbeeld van het museum was, zijn dat nu de verhalen. Siahaija: “We hebben de afgelopen periode waarin musea moesten sluiten benut om een heel nieuw museumconcept te realiseren.” Een concept waarin met behulp van touch screens en QR-codes het verhaal van de collectie en de missionarissen wordt verteld, zegt ze. “Wie voorheen het museum inkwam werd overdonderd door de vele objecten in de vitrines. Dan stond er wel bij wat het was, maar niet wat bijvoorbeeld de oorsprong was of waar een object toe diende – het bredere verhaal dus.”
Dat is nu dus veranderd. Dankzij de QR-codes worden bezoekers veel breder geïnformeerd over de objecten, gaan ze meer tot de verbeelding spreken. En via twee touch screens kunnen op een wereldbol de plekken worden bezocht waar de missionarissen actief waren. “Daarnaast hebben we onze website vernieuwd, die is heel toegankelijk gemaakt en afgestemd op de wensen van de moderne bezoeker. En we laten ons nu zien via social media, waarbij vooral Instagram voor ons een belangrijk instrument in onze marketing is.”
Bij het Missiemuseum hebben ze zich de afgelopen tijd dus verdiept in wat de hedendaagse museumbezoeker verwacht. Ook de jeugd kreeg alle aandacht. “We hebben enkele professionals op het gebied van jongereneducatie ingeschakeld. Jongeren vragen om een heel eigen, interactieve benadering. Bijvoorbeeld door ze te stimuleren een vergrootglas mee te nemen om objecten te bestuderen. En de programmering van ons museum voor zowel jongeren maar ook andere bezoekers divers en interessant te maken.”
Siahaija hoopt dat de scholen zich weer op korte termijn bij het Missiemuseum mogen melden. Daarnaast zijn er nog diverse andere ideeën. “Sommige kunnen we op termijn uitvoeren, bij andere wordt dat lastig omdat we een kleine organisatie hebben – vrijwilligers zijn dus heel erg welkom. We hebben echter met het huidige vernieuwde museumconcept een grote stap gezet, denken dat we de moderne bezoeker een heel bijzondere beleving kunnen bieden. Dat gaan we vanaf nu ook wat nadrukkelijker duidelijk maken”, besluit ze met een glimlach.